Substancje adresowane do budownictwa drogowego, głównie kwarcytowe i wapienne, to kruszywa, które budują krajowe i światowe jezdnie, bowiem ogromnej liczbie krajów z całego świata, jako kruszywa do betonu popularnie używa się kruszyw mineralnych o zróżnicowanych wielkościach i kształtach kruszyw. W Polsce rozwój branży kruszyw na ogromną skalę zapoczątkował się w ostatnich latach XX wieku.
Dawniej surowiec odzyskiwano przede wszystkim z mniejszych i średniej wielkości hałd, które znajdowały się wokół zamykanych wówczas hut stali lub ich odpadów surowcowych na Śląsku. Pod koniec lat 90 nastąpił odwrót i architekci dróg zaczęli dopuszczać użycie innych
kruszyw, ale podlegających kryteriom podstawowych parametrów kruszywa, zamiast określonego rodzaju skały. Równolegle w czasie kilkunastu lat, fabryki kruszyw hutniczych zaostrzyły rygory zakładowej kontroli jakości. Ponadto kruszywa do
betonu podlegały dodatkowemu nadzorowi dopuszczenia. Te fakty sprawiły, że kruszywa hutnicze znalazły zastosowanie w budowie dróg różnych kategorii. Ich przykłady odszukasz na tej witrynie.
Od tego momentu kruszywa drogowe są wszędzie - od autostrad przez dukty leśne. Dokumentacja wskazuje na użycie kruszyw hutniczych w jezdniach. Wszędzie tam gdzie położony jest beton, będziemy mieć styczność z materiałem składającym się z
cementu, wody,
kruszywa, dodatków mineralnych i domieszek chemicznych. Cement i woda mają na celu połączenie ziaren kruszywa aż będzie spójne. Wpływ samej warstwy kontaktowej na beton - (
szczegóły tu...) jest kluczowe, ponieważ często w ten sposób wyjaśnia się wpływ kruszywa na beton, który bywa nie do przewidzenia.